Jakie witaminy ma oliwa z oliwek?

Olej pozyskiwany w wyniku tłoczenia owoców drzewa oliwnego posiada wiele właściwości prozdrowotnych. Naukowcy z Instytutu Badawczego Żywienia i Bezpieczeństwa Żywności w Barcelonie potwierdzają, że oliwa z oliwek zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które obniżają poziom złego cholesterolu oraz szereg cennych witamin. Najbardziej wartościowa jest odmiana extra virgine, czyli niezastąpiony składnik sałatek, potraw z makaronem czy różnego rodzaju marynat mięsnych.

Oliwa z oliwek – witaminy i minerały 

Bogata w składniki mineralne oraz węglowodany dieta śródziemnomorska jest polecana osobom dbającym o własne zdrowie. W oliwie z oliwek znajdziemy potas, magnez, fosfor, prowitaminę A, witaminy z grupy B i C oraz E, która zwalcza wolne rodniki. Kwasy oleinowe pomagają zapobiegać astmie czy alergicznym nieżytom nosa, jak również zabezpieczają przed rozwojem miażdżycy i chorobami układu krążenia. Witamina E spowalnia procesy starzenia się skóry. Składniki oliwy z oliwek wspomagają układ trawienny, dzięki czemu organizm lepiej sobie radzi z oczyszczaniem z toksyn. Witaminy z grupy B wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, prowitamina A dba o wzrok, kondycję włosów i paznokci, a C wzmacnia odporność. 

Oliwa z oliwek bywa skuteczną bronią w walce z rakiem czy cukrzycą. Według opinii lekarzy i dietetyków zawiera ona związki fenolowe, które zwiększają stabilność oksydacyjną. Liczne badania epidemiologiczne wskazują, że regularne spożywanie extra virgine zmniejsza stężenie cholesterolu całkowitego oraz chroni przed zapadalnością na choroby cywilizacyjne. Związki fenolowe typu oleuropeina i oleokantal pomagają w walce z chorobą Alzheimera.

Oliwki – zielone witaminy 

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom cukru we krwi, jak również zmniejszają ryzyko występowania nowotworów. Składnikiem oliwy z oliwek jest witamina K, która reguluje procesy krzepnięcia krwi, wspomaga układ sercowo-naczyniowy oraz ma właściwości antybakteryjne czy przeciwgrzybicze. 

Owoce pochodzące z drzewek oliwnych to produkty niskokaloryczne, które wspomagają trawienie. Zielone i czarne oliwki są źródłem kwasów tłuszczowych oraz witamin. Pod kątem właściwości odżywczych obie odmiany niewiele się od siebie różnią. Brytyjscy naukowcy twierdzą, że oliwki czarne są bardziej kaloryczne, a zielone zawierają więcej sodu. Owoce śródziemnomorskiego drzewa są także bogate w minerały typu cynk, miedź, żelazo oraz błonnik, który sprzyja pracy jelit. Lekkostrawny produkt poprawia przemianę materii, co ma pozytywny wpływ na figurę. Lekarze i dietetycy zachęcają do spożywania około 7 oliwek dziennie. W codziennym jadłospisie nie powinno też zabraknąć oliwy extra virgine.

Tylko zbilansowana dieta jest w stanie dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Zasady prawidłowego odżywiania znajdują się w Piramidzie Zdrowego Żywienia. Specjaliści z Instytutu Żywności w Warszawie uważają, że do smażenia i sałatek warto używać dobrej jakości oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia. Pamiętaj, żeby oliwa z oliwek zachowała swoje właściwości, powinna być zapakowana w ciemne opakowania np. szklane butelki czy puszki. Niewłaściwie przechowywany produkt może stracić swoje właściwości odżywcze.

Źródła

https://www.medonet.pl/zdrowie,oliwa-z-oliwek--skladniki-odzywcze-i-wlasciwosci,artykul,1733255.html

Komentarze (0)

Najnowsze wpisy
Produkt dodany do listy życzeń
Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj Więcej informacji Odrzuć